Jak zaktywizować subskrybentów, czyli co zrobić, żeby Twoje maile zaczęli czytać bardziej “oporni” odbiorcy. Posegmentuj posiadaną bazę. Możesz przyjąć kilka scenariuszy takiej segmentacji. Najlepszym będzie podzielenie ich na aktywnych i tych nieaktywnych subskrybentów. W przypadku osób nieaktywnych będziemy posiłkować się dodatkowymi warunkami, o których opowiem poniżej.
# warunek pierwszy
To idealny sposób wtedy, gdy pracujemy z w miarę świeżą bazą subskrybentów, nie starszą niż rok kalendarzowy. W ustawieniach segmentów poszukaj opcji, w której możesz oznaczyć datę kiedy subskrybent dołączył do Twojego newslettera. Interesują nas tylko Ci, którzy w pewnym okresie czasu nie otworzyli żadnego maila. Ważna uwaga: maile powitalne i związane z formularzem zapisu (double opt-in) nie są brane pod uwagę w tych statystykach.
# warunek drugi
Skupmy się na osobach, które są w Twoje bazie subskrybentów od jakiegoś czasu, ale z jakiegoś powodu przestali czytać Twoje newslettery. Podobnie jak w pierwszym punkcie, poszukaj ustawień segmentacji i wyszukaj opcję dołączenia do Twojego newslettera – tym razem datę możesz ograniczyć do ostatnich kilku miesięcy, dodatkowym warunkiem, jakim się posłużymy jest otwieralność kampani na przestrzeni określonego czasu, np.: 3 miesięcy
# warunek trzeci
Polecam ją osobom, które swoją bazę budują przez okres dłuższy niż rok i które regularnie prowadzą wysyłkę newslettera. Bardzo prosty w dodatku. W ustawieniach segmetu wysortuj osoby, które nigdy nie otworzyły żadnego Twojego maila.
# warunek czwarty
Podobnie jak w punkcie wyżej, to sposób dla list prowadzonych regularnie i od dłuższego czasu. Skup się na lojalności Twoich odbiorców. W ustawieniach segmentacji poszukaj statystyk, a dokładnie % kliknięć w Twoje maile.
Same warunki możesz mnożyć w zależności od potrzeb. Mając obraz stanu Twojej bazy, możesz zastanowić się, co zaproponować subskrybentom. Może wystarczy zmiana tytułu i preheadera w mailach – może zwyczajnie nie przykuwają uwagi. Możesz pomyśleć nad przygotowaniem jakichś dodatkowych prezentów dla tych osób, które w końcu uda Ci się zaktywizować. Jeśli okaże się, że segment poszczególne segmenty mało aktywnych osób stanowi znaczną część Twojej bazy warto rozważyć zmianę dotychczasowej strategii.
Jestem ciekawa, czy stosujesz segmentację swojej bazy newsletterowych kontaktów w takim kontekście. Podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu.
Tymczasem pozdrawiam,
Nie stosowałam nigdy takiej segmentacji. Czy można to zrobić w samym systemie do wysyłki Newsletter’a ?
Jak najbardziej. Większość systemów do obsługi newslettera pozwala w taki sposób segmentować subskrybentów.