Niezależnie od tego, czy prowadzisz blog, sklep internetowy czy jakąkolwiek działalność usługową, Twoja oferta jest skierowana do kogoś. Dziś zajmę się tematem persony i będę chciała wytłumaczyć, o co chodzi z tą personą i do czego może się przydać.
Ale po kolei. Czym jest persona? Idąc za Wikipedią,
Persona to uszczegółowiony profil klienta, wpisującego się w grupę docelową produktu.
Ogólnie rzecz ujmując persona, to nasze wyobrażenie o idealnym kliencie. Zazwyczaj, podczas pracy twórczej i kreowaniu naszego ideału klienta bierzemy pod uwagę
- dane demograficzne: kim jest odbiorca, jakie ma wykształcenie, ile ma lat, gdzie mieszka, jak ma na imię;
- profil zawodowy: czym się zajmuje, jakie zajmuje stanowisko, w jakiej branży pracuje, jak duża jest firma, w której pracuje;
- codzienność: jak wygląda jej typowy dzień, czym jeździ do pracy, co je na śniadanie, obiad, kolację, jakie ma zajęcia po pracy;
- wyznawane wartości: jakie są jej ambicje, co najbardziej ceni, czego pożąda;
- strach i frustracje: czego najbardziej się obawia; które z tych obaw są największe; z czym są związane; jakie problemy możesz pomóc jej rozwiązać, w jakich obszarach powtarza się problem.
Powyższe punkty pozwalają w znacznym stopniu wyobrazić sobie, jak może wyglądać Twój klient, ale najważniejsze i kluczowe pytanie, które stawiamy na samym początku to:
kto będzie płacił za moją fakturę?
Bo przecież finalnie, za swoje usługi czy produkt będziesz chciała pobrać opłatę. A teraz prosty przykład i podeprę się tutaj moimi usługami. Mam w ofercie szkolenia z zakresu tworzenia newslettera, budowania jego strategii, automatyzacji zadań i wszystkich elementów, które składają się na ten obszar. Oferta jest skierowana do mały i drobnych przedsiębiorstw zatrudniających osoby do obsługi newslettera. Szkolę pracowników, ale za fakturę płaci szef. I będzie to właściciel firmy albo jej prezes, albo dyrektor finansowy.
Kto jest zatem moją personą?
Nadal pracownik, którego będę szkoliła, ale muszę dać mu argumenty, które przekonają jego przełożonych do mojego szkolenia. Bo to pracownik zazwyczaj występuje z pomysłem takiego szkolenia.
Jeśli chcesz budować personę możesz skorzystać z gotowych szablonów i narzędzi wspierających. Są to przede wszystkim:
- HubSpot,
- Kayak,
- Up Close & Persona,
- User forge,
- Xtensio.
A teraz mam dla Ciebie prezent. Po wypełnieniu poniższego formularza otrzymasz ode mnie wzór persony, którym sama się posługuję podczas przygotowywania swoich ofert i nowych produktów. Dla mnie jest niemalże bezcenny, ciekawa jestem, czy i Tobie pomoże w pracy.
Tymczasem pozdrawiam,