Czy wiesz, kim jest Twój odbiorca? Gdy zaczynasz rozmyślać nad produktem, ofertą, pisaniem bloga, czy w naszym przypadku newslettera, każdorazowo powinnaś zastanowić się, dla kogo będziesz tworzyła swoje treści. Kto będzie odbiorcą Twojego newslettera. W tym celu najlepiej wykorzystać stare i niezawodne narzędzie marketera, jakim jest persona.

Persona, to wymyślona, nieistniejąca fizycznie postać, odwzorowująca cechy naszego idealnego klienta.

Zastanawiasz się pewnie, po co Ci zawracanie głowy i tworzenie persony. Przecież Ty znasz swoich czytelników i doskonale wiesz, kto Cię czyta. Prawda. Prawdą jest też to, że, całkiem nieświadomie, już na etapie planowania swoich treści ustaliłaś, kto ma Cię odwiedzać. Grupa odbiorców to m.in. zbiór person wyposażonych w konkretne i pożądane przez Ciebie cechy. Dzięki świadomości, że są one takie, a nie inne możesz zyskać wiedzę w obszarach:

  • pewność, że oferta jest odpowiedzią na potrzebę;
  • zrozumiałe określenie celów;
  • empatia;
  • spójność komunikacji;
  • optymalizacja kosztów;
  • kierunek dalszego rozwoju;
  • ułatwia analizę danych;
  • personalizacja;
  • przeszkody w procesie zakupowym;
  • tworzenie reguł.

Najważniejsze cechy, w jakie powinnaś wyposażyć tworzone przez Ciebie persony to:

  • cele, które chce osiągnąć;
  • pragnienia;
  • rozterki;
  • motywacje;
  • przyzwyczajenia;
  • zwyczaje zakupowe;
  • przyzwyczajenia;
  • sposób zachowania;
  • obawy.

Kiedy zacząć budować personę?

  • gdy zaczynasz tworzyć produkt lub usługę;
  • gdy pracujesz nad komunikacją oferty;
  • gdy opracowujesz kontent;
  • gdy edukujesz odbiorcę.

Skąd brać dane, na podstawie których możesz określić profil Twoich czytelników?

  • ankiety;
  • dane GUS;
  • analiza strony;
  • wywiady;
  • social media;
  • komentarze na blogu;
  • korespondencja;
  • zlecone, ukierunkowane badania.

Podczas budowania persony możesz posłużyć się kartką papieru, na której będziesz spisywała wszystkie cechy, dokleisz zdjęcie itd. Możesz też wykorzystać któryś z poniższych softów 🙂

Jak widzisz, programów jest całkiem sporo, na pewno znajdziesz taki, który będzie Ci pomocny. Jestem bardzo ciekawa, czy w swoich działaniach wykorzystujesz persony. Tworzysz je? Jakie elementy ma Twoja persona? Daj znać w komentarzu 🙂

Tymczasem pozdrawiam,

Agnieszka

error: treść chronione przed kopiowaniem
Shares