Zaznacz stron臋

Cz臋sto dostaj臋 w mailach pytanie, jakie s膮 elementy poprawnie zbudowanego newslettera. Zatem dzi艣 odpowiem na nie 馃檪

Z racji zawodu i pasji subskrybuj臋 ca艂膮 mas臋 newsletter贸w. Zar贸wno os贸b, kt贸re korzysta艂y z moich kurs贸w i konsultacji, jak i bran偶owe. Dzi艣 o zawarto艣ci merytorycznej nie b臋d臋 si臋 rozpisywa膰, cho膰 obiecuj臋 wr贸ci膰 do tematu, ale skupi臋 si臋 w艂a艣nie na budowie maila.

W jednej z moich poprzednich prac, gdy sam膮 wysy艂k膮 newslettera zajmowa艂am si臋 z doskoku skupiaj膮c si臋 przede wszystkim na projekcie i kodowaniu. Ale nawet znaj膮c zasady poprawnego newslettera zdarza艂o si臋 wypu艣ci膰 gniota – ale takie s膮 prawa korporacji 馃槈

#1 tekst w html, nie w obrazkach

specjalnie podnosz臋 ten punkt jako pierwszy. Bardzo, bardzo cz臋sto znajduj臋 w skrzynce odbiorczej mail, kt贸ry sk艂ada si臋 z obrazka. Owszem, taka wiadomo艣膰 jest 艂adna, nie rozje偶dza si臋, ale i nie wy艣wietla. Domy艣lnie programy pocztowe blokuj膮 wy艣wietlanie si臋 obrazk贸w i zamiast nich albo widzicie kwadracik wskazuj膮cy, 偶e w tym miejscu znajdziecie tre艣膰 graficzn膮 albo widzicie wielkie nic. Taka wiadomo艣膰 wygl膮da na pust膮, na bug, kt贸ry kto艣 wys艂a艂a zupe艂nie przypadkowo zapominaj膮c do艂膮czy膰 co艣 wi臋cej poza tytu艂em.

#2 znaczniki alt

pomog膮 鈥渮obaczy膰鈥 obrazki w Twojej wiadomo艣ci. Je艣li ju偶 musisz wys艂a膰 wiadomo艣膰 sk艂adaj膮c膮 si臋 tylko z grafiki uzupe艂nij znacznik alt, dzi臋ki kt贸remu zamiast pustej wiadomo艣ci odbiorca przeczyta sobie tre艣膰, jak膮 np. zawiera grafika. Brak znacznik贸w alt wp艂ywa na obni偶enie jako艣ci wiadomo艣ci, w efekcie dostajesz ma艂e punkty spamowe za niepoprawnie zakodowany mail.

#3 przycisk Call2Action

Zgroz膮 napawaj膮 mnie newslettery, w kt贸rych roi si臋 od guziczk贸w. W dodatku takich, kt贸re s膮 w jednym intensywnym kolorze, maj膮cym zach臋ci膰 mnie do klikni臋cia. Znasz zasad臋: im wi臋kszy wyb贸r dajesz czytelnikom, tym wi臋kszy problem z wyborem, co skutkuje jego brakiem?

Podczas projektowania maila zastan贸w si臋, kt贸ra z informacji jest t膮 najwa偶niejsz膮 i to do niej wykorzystaj button. Reszt臋 okra艣 linkami, albo mniej rzucaj膮cymi si臋 w oczy przyciskami. Im mniej, tym lepiej. Wr贸c臋 tu ponownie do mojej poprzedniej pracy. Przy ka偶dej kampanii wychodzi艂 od nas mailing. Dodatkowo raz w miesi膮cu wysy艂ali艣my newsletter. Z zasady mia艂 to by膰 zbi贸r informacji raczej handlowych. I na etapie projektu si臋 zaczyna艂o 馃槈 Ka偶dy chcia艂 znale藕膰 si臋 w tym newsletterze. Ka偶da akcja by艂a najwa偶niejsza, niczego nie mog艂o zabrakn膮膰. W efekcie wypuszczali艣my koszmarek, naje偶ony krzycz膮cymi Kup Teraz guziczkami (o samych buttonach mo偶esz poczyta膰 tutaj >>). Konwersja鈥 bliska zeru. Z ekonomicznego punktu widzenia takie dzia艂anie jest kompletnie bez sensu, bo wydajemy 艣rodki zar贸wno na przygotowanie samego maila, na obs艂ug臋 wysy艂ki i nie przynosimy 偶adnej sprzeda偶y. Poza tym, po takich akcjach ludzie masowo wypisywali si臋 z naszych baz dodatkowo wlepiaj膮c nam etykiet臋 spamera.

#4 nag艂贸wek, temat, preheder

czyli wst臋pniak, zach臋ta i powitanie 馃檪 呕yjemy w czasach, kiedy clickbajtowe i tabloidowe nag艂贸wki wywo艂uj膮 (jeszcze) zainteresowanie czy zawieszenie si臋, w kt贸rego efekcie mamy szans臋 na to, 偶e czytelnik otworzy Twoj膮 wiadomo艣膰. Pami臋taj, 偶e masz tylko od 3 do 5 sekund, 偶eby przyku膰 uwag臋 odbiorcy maila i zach臋ci膰 go do klikni臋cia i otwarcia Twojej wiadomo艣ci.

#5 przyciski social media

nie musz膮 by膰 g艂贸wnym elementem newslettera chyba, 偶e to o swoich kana艂ach w social mediach piszesz. Dobrze natomiast, je艣li jednak wrzucisz linki albo ikony do swoich kana艂贸w. Pami臋taj, 偶e nie ka偶dy zna Twojego bloga, subskrybenci trafiaj膮 do Ciebie z r贸偶nych 藕r贸de艂. Daj wi臋c im szans臋 si臋 pozna膰.

#6 stopka

to w tym miejscu mo偶esz przypomnie膰 kim jeste艣 i dlaczego Tw贸j subskrybent dosta艂 newsletter. To r贸wnie偶 w tym miejscu mo偶esz doda膰 informacj臋 o sposobie, w jaki przetwarzasz jego dane osobowe oraz, co najwa偶niejsze dodajesz link do wypisania si臋. Na szcz臋艣cie, wi臋kszo艣膰 dostawc贸w us艂ug newsletterowych wymusza t臋 funkcjonalno艣膰, ma艂e s膮 szanse, 偶e zapomnisz doda膰 link do wypisania si臋 z newslettera.

Gdzie szuka膰 rozwi膮za艅 i inspiracji?

Je艣li korzystasz z jakiegokolwiek dostawcy us艂ug newsletterowych: MailerLite, Freshmail, Mailchimp itd., to w艣r贸d opcji do jakich masz dost臋p, znajdziesz r贸wnie偶 gotowe szablony newslettera, kt贸re mo偶esz dostosowa膰 do w艂asnych potrzeb, poprzez zmian臋 koloru i rodzaju czcionek, link贸w, button贸w. Co wa偶ne, szablony te zazwyczaj opieraj膮 si臋 na z艂otych i poprawnych zasadach budowania newslettera.

Ciekawym sposobem jest zapisanie si臋 na newsletter konkurencji. Zawsze wiesz, jakie dzia艂ania planuj膮, mo偶esz podejrze膰 ich pomys艂y, a je艣li jeste艣 prekursorem w swojej bran偶y i to T jako pierwsza wdra偶asz r贸偶ne rozwi膮zania wiesz, czy i kiedy znalaz艂a艣 na艣ladowc臋.

殴r贸d艂em inspiracji jest r贸wnie偶 Pinterest. Sama od czasu zagl膮dam w to miejsce przeczesuj膮c r贸偶ne tablice. Zaznaczam, 偶e od czasu, do czasu, bo zdarzy艂o mi si臋 utkn膮膰 tam na par臋 godzin 馃槈 Po zastosowaniu odwyku i terapii jestem w stanie zajrze膰 na Pinterest tylko na chwil臋 馃槈 Podrzucam Ci moj膮 tablic臋, do kt贸rej dopinam newslettery, kt贸re mog膮 sta膰 si臋 Twoj膮 inspiracj膮.

Jako ostatnie miejsce wymieni臋 Template Monster. Kilka miesi臋cy temu kupi艂am szablon newslettera, z kt贸rego nadal korzystam, cho膰 mocno go zmodyfikowa艂am. W ofercie poza szablonami newslettera znajdziesz te偶 mas臋 innych rzeczy, warto sobie poklika膰. Ale pozostaj膮c przy newsletterze, ich sk贸rki s膮 dobrze zaprojektowane, kompatybilne np. z Mailchimpem, a je艣li znasz si臋 na html to z 艂atwo艣ci膮 zaimplementujesz motyw do innego oprogramowania, z jakiego korzystasz.

Mam nadziej臋, 偶e teraz, kiedy ju偶 wiesz, na co zwr贸ci膰 uwag臋 podczas projektowania newslettera pomo偶e Ci przed kolejn膮 wysy艂k膮. Pami臋taj, w artykule skupi艂am si臋 tylko na technicznej cz臋艣ci. O cz臋艣ci zwi膮zanej z kontentem napisz臋 przy innej okazji. Daj zna膰, czy artyku艂 jest pomocny 馃檪

Tymczasem pozdrawiam,

Agnieszka

error: tre艣膰 chronione przed kopiowaniem