Rokrocznie specjaliści marketingowi przygotowują analizę rynku, a konkretnie trendów, które na dobre goszczą w świecie sprzedaży i marketingu. Analizując je zauważyłam regułę, która pozwala domniemywać, iż to właśnie na tych konkretnych elementach będzie opierał się rok 2017. Jakie więc trendy zagoszczą w nadchodzącym roku?

#1 Video

Bardzo ogólnie rzecz ujmując rok 2017 będzie rokiem video. Począwszy od video reklamy, która coraz mocniej wypiera reklamę statyczną, po video life. Zauważyliście, że coraz więcej mamy webinarów, hangoutów, live’ów? Dostawcy portali społecznościowych prześcigają się w udoskonalaniu swoich rozwiązań, jednocześnie umożliwiając w statycznych do tej pory Instagramie i Facebooku prowadzenie live’ów, czy w ostateczności umieszczanie filmów. Takie spotkania on-line pozwalają firmom i blogom na pokazanie swojej twarzy do tej pory schowanej za wystudiowanymi i wystylizowanymi zdjęciami. Na żywo nie zawsze wszystko pójdzie, jak trzeba, czasem coś nie zadziała, czasem trzeba reagować na spontaniczne problemy. Nadal mam w pamięci swój pierwszy webinar, który tak naprawdę nie wyszedł, bo zawiodła technika. Niemniej jednak, dzięki wszelkiego rodzaju materiałom video, mamy możliwość pokazania klientowi naszej firmy, etapu powstawania produktów, czy tego, w jaki sposób pracujemy. Pokazujemy, że po drugiej stronie są również ludzie.

#2 Kontent

Coraz bardziej zwracamy uwagę na to co czytamy, oglądamy, słuchamy. Coraz mniej liczy się ilość, za to bardziej szukamy jakości. Najlepiej takiej, która tworzy jakąś spójną całość. Budowanie historii zauważymy w mediach społecznościowych, coraz częściej publikowane materiały: na blogach, stronach firmowych, na Facebooku, Instagramie itd. składają się na jedną, spójną całość. I o to chodzi. Dziś nie wystarczy już wrzucić kilku fotek od czapy, trzeba trochę bardziej się postarać. Z dwóch powodów: bo nasi odbiorcy oczekują na coś więcej i są przyzwyczajeni do tego typu fotek. Oczekujemy wartościowych treści, treści, które są interesujące i przykuwają naszą uwagę. Z drugiej jednak strony, coraz mniej czytamy, stad rosnące zainteresowanie podcastami czy videoblogami.

kontent

#3 Social media

Zaraz obok video i kontentu mamy rozwój kanałów społecznościowych. Świat kręci się wokół Facebooka, który, jak wieszczę, chce konkurować z YouTube oferując coraz to ciekawsze rozwiązania swoim użytkownikom. Coraz większy udział w rynku ma Instagram, Pinterest, Linkedin. Ten ostatni, to świetny kanał do budowania swojej marki jako specjalisty. To kanały social media będą w nadchodzącym roku generowały największe przychody z reklam odbierając powoli, kawałek po kawałku tort klasycznym wydawcom.

#4 Personalizacja

Do zbierania doświadczeń o naszych klientach mamy tak wielkie spektrum narzędzi, że każdy znajdzie coś dla siebie. Większość narzędzi do wysyłki newsletterów, Google Analytics oraz inne ciekawe rozwiązania remarkerketingowe, pozwalają śledzić zachowania konsumenta, pozwalają nam uczyć się jego preferencji. Dzięki takim danym wiemy, czego szukają właśnie u nas, jakie są ich potrzeby. To nie są nowe rozwiązania, ale przykładamy do nich coraz większą uwagę. Personalizacja nie polega tylko i wyłącznie na dodaniu imienia w mailingu 😉 W sklepach internetowych śledzona jest nasza droga po sklepie, choćby po to, żeby zaproponować nam produkty, które już oglądaliśmy. Na tej podstawie budowane są automatyczne mailingi z dodatkowymi rabatami, z dosprzedażą itd. A kto z nas nie lubi czuć się wyjątkowym, dopieszczonym, zauważonym? Kto oprze się mailingowi, w którym zobaczy żółte, puchate nauszniki w kształcie kaczuszek, na które wczoraj nie miał kasy, a dziś może je mieć z 20% rabatem?

nauszniki

#5 Reklama natywna

Polacy wiodą prym w używaniu programów typu Ad-Block. Jak więc się reklamować, żeby zostać zauważonym? Z pewnością coraz mniejszy nacisk przykładany będzie na klasyczną reklamę bannerową na rzecz wspomnianych już wyżej filmów i budowania relacji z klientem. I tu pojawia się, kolejny, ważny punkt na mapie trendów 2017.

#6 Współpraca z influencerami

Współpraca z trendseterami, z blogerami. Reklama polegająca na rekomendacjach. Co robicie, kiedy szukacie dobrego fryzjera? Oczywiście, najpierw pytacie wśród znajomych. Bo, skoro Ance, z paroma włosami na krzyż, udaje się od jakiegoś czasu wyglądać zdecydowanie lepiej niż chochoł, to znaczy, że ten jej magik potrafi coś więcej, niż tylko zawijać wałeczki do trwałej ondulacji. Wiele firm decyduje się na współpracę z poczytnymi blogerami, którzy swoją osobą, swoją marką firmują nowe mieszkania, luksusowe samochody czy zwykłą wodę do picia. My lubimy czuć się jak celebryci, a skoro Radek Kotarski z Polimatów zaufał bankowi, to dlaczego ja mam tego nie zrobić. Przecież On, taki mądry, na pewno się na tym zna. A skoro poleca? Brać, trzeba brać.

To oczywiście bardzo subiektywne rokowania, które powstały na podstawie obserwacji tego, co już się dzieje na rynku. Ciekawa jestem, jakie są Wasze spostrzeżenia i jak widzicie 2017 rok jeśli chodzi o marketing. Podzielacie moje zdanie?

Agnieszka

0 0 votes
Article Rating

0
Would love your thoughts, please comment.x

Pin It on Pinterest

Shares