Czas na coroczne podsumowania i analizę tego, co zadziało się w roku 2019. Jak co roku również przygotowuję subiektywny spis kierunków, w jakich będzie rozwijał się marketing i sprzedaż online w zbliżającym się 2020 roku.

Sama nie wierzę, że już dziś pożegnamy rok 2019. Jakoś nie był dla mnie łaskawy i na niwie prywatnej dał mi mocno w kość. Ale wiesz, ja nie należę do tych, którzy siedzą i płaczą (choć i mnie się to zdarza). Zazwyczaj zakasuję rękawy i zabieram się do pracy. Tak już mam, że kłody pod nogami mobilizują mnie zamiast zniechęcać. Anyway… czas na listę trendów 🙂

#1 Marketing Automation

Łączenie ze sobą kropek i różnych aktywności Użytkowników na naszych stronach to już must have a nie trend i dlatego to ten punkt otwiera tegoroczną listę. O marketing automation wspominałam również w ubiegłym roku. Wykorzystanie danych o Użytkownikach, ich preferencji, sposobu zachowania itd., wpływa w znaczący sposób na całą strategię przedsiębiorstwa. Dostępność rozwiązań niosących z sobą owo łączenie okruszków i kropek jest coraz większa a i bariera wejścia o ich wykorzystania coraz mniejsza. Zaniechanie korzystania z marketing automation w dzisiejszych czasach uważam za ignorancję i cóż, użyję mocnego słowa – lenistwo. BTW, jeśli chcesz wdrożyć u siebie narzędzia do marketing automation, nie chcesz być leniem, ale nie wiesz, o co chodzi – zachęcam do kontaktu 😉

#2 AMP (Accelerated Mobile Pages)

Jedno z bardziej rewolucyjnych i czaderskich rozwiązań technologicznych obecnego jeszcze roku to AMP. Na początku służące do podniesienia czytelności stron na mobile. Ale, ku mojej ogromnej radości wykorzystane również w budowie maili. Od tego roku maile wyszły poza nudną już jak dla mnie budowę tabelaryczną i stały się interaktywne. Ciekawe, inspirujące i wciągające w świat nadawcy. Mam nadzieję, że coraz więcej dostawców usług mailowych umożliwi korzystanie z tej technologi. Koniec z nudą i statyką.

#3 Segmentacja

Pisząc ten punkt przypomniał mi się komentarz, który ktoś zostawił pod moim ubiegłorocznym wpisem o trendach na 2019 rok. Komentarz się nie ukazał, bo zostawiony został jako anonim, a jego autor pojechał w nim mocno punkt  personalizacji i segmentacji. Cóż, dla mnie to nadal trend 😉 Nadal uważam jednak, że personalizacja to coś więcej niż imię w mailu. Wykorzystanie danych o naszych Klientach, umiejętne zaprzęgnięcie analizy, modele ekonometryczne to wszystko składa się na segmentację posiadanych baz Użytkowników i takie zaprojektowanie kampanii i całej strategii, że staje się ona uszyta na miarę i spersonalizowana. Tak więc, choć dla mnie same pojęcia nie są nowe, tak już ich zastosowanie nadal wpisuje się w trend, zwłaszcza, że otrzymujemy coraz więcej narzędzi, pomagających w dążeniu do idealnej kampanii per Użytkownik.

#4 AI/ boty

Wrzucam w jednym punkcie. Mają ze sobą dużo wspólnego. Uczące się algorytmy składające się na boty i wirtualnych pomocników zdejmą z naszych barków część obsługi przed i po sprzedażowej. Na tym polu mamy ogromne pole do popisu.

#5 Rekomendacje

Silniki rekomendacji, to kolejny punkt, o którym wspominałam już w roku ubiegłym. Mają one ogromny wpływ na zaufanie Klienta do naszych ofert i usług. Dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym, rekomendacje przestają być już tylko nie mającymi pokrycia w rzeczywistości napisanymi na zamówienie peanami pochwalnymi. Zbierane są już nie tylko przy okazji sprzedaży butów czy książek, ale także specjalistycznych, niszowych produktów i usług. Rok 2020 przyniesie nam bum na wykorzystanie rekomendacji, sądzę też, że pojawią się ciekawe narzędzia, które będą łączyć zbieranie rekomendacji z dalszym ich interaktywnym wykorzystaniem.

#6 Model subskrypcyjny*

Najpierw pojawiły się sklepy, które oferowały gotowe boxy i zestawy kupowane w modelu subskrypcyjnym. Potem, jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się abonamentowe dostępy do kursów internetowych. W połowie ubiegłego roku wystartowało Allegro Smart ze swoją abonamentową usługą a obecny rok zamyka sierpniowy start Empik Premium. Model abonamentowy kusi sprzedawców do przywiązywania do siebie i swoich usług Klientów. Pierwowzorem dla tego ostatniego, zapewne stał się Amazon Prime, który swoim użytkownikom daje wiele, a nawet więcej. Pod warunkiem, że jest się pełnoprawnym użytkownikiem, a Polska niestety nadal nie należy do grupy szczęściarzy… W każdym bądź razie, modele subskrypcyjne mogą jeszcze namieszać w 2020 roku i oby tak się stało, bo i na tej płaszczyźnie widać jeszcze trochę do pola do obsiania 😉

* O wszelkiego rodzaju czasopismach nie wspominam, bo dla mnie to tylko przeniesienie kanału sprzedaży (zamiast wersji papierowej, wersja elektroniczna).

#7 Mobile/ Accessibility

Rokrocznie ciastko o nazwie mobile jest coraz większe. Udział i znaczenie samego mobile wzrasta. Mamy coraz więcej narzędzi, które pozwalają jeszcze lepiej analizować zachowania naszych Klientów, są lepiej dostosowane do używania ich na smartfonach. AMP, boty, aplikacje, wszystko super, bo to daje nam dostęp do Klienta tu i teraz, ale…czy pamiętamy o wszystkich? Podczas projektowania stron, e-maili, aplikacji, warto pochylić głowę nad osobami, którzy bardzo chętnie skorzystaliby z naszych produktów, tylko nie są one dostosowane do ich potrzeb. Słabo widoczne, bez kontrastu, nieprzystosowane do „pomocników” osób niewidzących lub niedowidzących (znaczniki ALT to nie wszystko).  Specjalnie umieściłam mobile i accessibility jako jeden wspólny punkt. Wdrażając rozwiązania pod mobile, można przy okazji dopieścić dostępność dla bardziej wymagających użytkowników.

Siedem dużych punktów, na których się skupiłam to największe prawdopodobne kierunki, w jakich będzie szedł marketing i e-commerce w przyszłym roku. Choć, prawdę powiedziawszy, tych punktów powinno być drugie tyle 😉 Pominęłam przecież kontent, marketplace’y, omnichanel, geolokalizację itd. Jestem ogromnie ciekawa Twoich typów. Daj znać w komentarzu, co sądzisz o moich wróżbach na 2020 rok. No i oczywiście… wszystkiego dobrego w Nowym Roku 😉

Tymczasem pozdrawiam,

Agnieszka

 

 

 

 

0 0 votes
Article Rating

0
Would love your thoughts, please comment.x

Pin It on Pinterest

Shares