Jednym z najczęstszych pytań, jakie nurtuje zwłaszcza początkujących blogerów jest to jak budować społeczność bloga. Dziś chciałam Ci opowiedzieć o najbardziej podstawowych sposobach, które z całą pewnością możesz wykorzystać u siebie.

# Regularne wpisy

Jeśli myślisz, że najtrudniej jest zacząć pisać bloga to się mylisz. Otóż, najtrudniej jest wytrwać w postanowieniu jego pisania. Cała masa blogów umiera już po pierwszym, powitalnym wpisie. I tu w sukurs może przyjść zarówno strategia bloga, o której opowiadałam i na webinarze, i w podcaście. Wystarczy, że zaplanujesz sobie kilka wpisów na przód, przygotujesz je i zaplanujesz. Ważne, żeby pojawiały się regularnie. Nikt nie będzie do Ciebie zaglądać, jeśli Twoje treści pojawiają się raz na jakiś czas, w dodatku brak w ich publikacji systematyczności. To Tobie, a nie Twojemu czytelnikowi ma zależeć. Czytelnik zajrzy raz – gdy go przyciągniesz interesującą treścią. Zajrzy drugi raz, a tam nadal ten sam wpis i brak nowości. Trzeci raz nie zajrzy. Wystarczy, żeby Twój wpis pojawił się raz na dwa tygodnie. Jeśli będzie to regularne dwa tygodnie, to będzie ok.

#2 Interesujące i wartościowe treści

To bardzo subiektywny punkt. Każdy z nas ma inne zainteresowania i w zależności od niszy Twojego bloga będziesz pisała o czymś innym. Możesz podawać przepis na maślane ciasteczka. Wszystko zależy od sposobu, w jaki go podasz. Zwykła, sucha treść niekoniecznie będzie interesująca, ale kiedy wpis opatrzysz zdjęciami procesu ich przygotowania i pieczenia oraz finalny produkt, to możesz liczyć na lepszy odbiór.

#3 Współpraca blogowa

Blogerzy bardzo chętnie zgadzają się na tzw. gościnne wpisy. Jeśli masz pomysł na jakiś fajny temat, nie bój się pytać. Roześlij zaproszenie do blogerów, z którymi chciałabyś przeprowadzić wywiad, jakiś wspólny projekt albo serię wpisów w jakimś konkretnym temacie. Jeśli ktoś nie będzie miał czasu albo nie będzie mu się podobać Twój pomysł, po prostu odmówi. Zazwyczaj jednak blogerzy chętnie biorą udział w takich przedsięwzięciach. Zobacz, jak takie zaproszenie do współpracy przygotowałam u siebie.

#4 Interakcja z czytelnikami

Dzięki systemowi komentarzy masz możliwość poznać opinie Twoich odbiorców na Twoją pracę. Na komentarze trzeba też odpowiadać. Zdarzyło Ci się zostawić swój u kogoś na blogu i nie dostać na niego żadnej, nawet najmniejszej odpowiedzi? No właśnie…

#5 Wsparcie Social Media

Większość blogerów poza blogiem prowadzi dodatkowo jakiś kanał Social Media. To może być fanpage na Facebooku, to może być Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat. Wybór jest ogromny, ale zanim spontanicznie założysz konto na którymś z nich zastanów się, jakie treści możesz tam publikować. W jaki sposób będzie go wykorzystywała. Tu znowu odeślę Cię do strategii 😉

#6 Newsletter

Mój ulubiony dodatkowy kanał komunikacji z czytelnikiem. Fantastyczna sprawa. Możesz pokusić się o bardziej osobisty sposób komunikacji, opowiadać w newsletterze o swoich planach, pomysłach, obawach. Zachęcając odbiorcę do odpowiedzi nie tylko dostajesz zwrotnie informację, czy ktoś czyta Twoje wiadomości ale również możesz dodatkowo podtrzymywać i rozbudowywać interakcję. Tylko nie zapomnij odpisać 😉 Jeśli nie masz pojęcia o newsletterze, zapraszam do udziału w Akademii Newslettera.

#7 SEO

Bez pozycjonowania się nie obejdzie. Przecież Twój czytelnik musi do Ciebie jakoś trafić. Najczęściej trafia na konkretny wpis. Jeśli więc dobrze go wypozycjonujesz, ktoś na niego natrafi. I przeczyta. A potem wróci po więcej.

Praca nad budowaniem i rozbudową społeczności bloga to praca stała. Zawsze zaczyna się ja od przygotowania strategii – będę to podkreślała jak zdarta płyta. A jakie Ty masz sposoby na społeczność wokół swojego bloga? Daj znać w komentarzu.

Pozdrawiam,

Agnieszka

0 0 votes
Article Rating

1
0
Would love your thoughts, please comment.x

Pin It on Pinterest

Shares